«Hva var det jeg sa». Det er lett å være etterpåklok, men dette har jeg og mine i min omgangskrets ventet på skulle skje, før eller senere. At det skjedde «før», eller at det i det hele tatt skjedde, er bare å beklage.

Bakgrunnen til vår bekymring er at «Ullensvang» er en 30 år gammel ferje. På vei til Hareid før jul fikk ferja motorstopp og gikk nesten i fjæresteinene. Hva var årsaken til dette? Alder? Dårlig vedlikehold? Andre årsaker? Dette bør rette vedkommende finne ut av.

Ved oppstart i ruten etter nyttår viste det seg at med noe vind (det blåser ofte på våre kanter i vinterhalvåret), fikk «Ullensvang» problemer med å holde ruten. Ikke overraskende i min omgangskrets.

Tilbakemeldinger sier at mannskapet/rederiet (Norled) prioriterte å holde ruten for enhver pris, og derfor ble «kjelleren» ikke brukt (tar for lang tid å laste/losse biler) ved en del avganger. Dette førte til redusert kapasitet over fjorden og mange gjenstående biler.

For å holde ruten blir maskineriet kjørt maksimalt, og et gammelt «treskeverk» (unnskyld uttrykket) vil ikke tåle dette i lengden. Vi har derfor ventet på et driftsavbrudd, og det kom dessverre.

Dette er tilbakemeldinger som jeg har fått, og stemmer det, oppfyller ikke ferja de krav som er blitt stilt. Tar jeg feil, må mannskap/Norled tilbakevise dette.

Når det gjelder fylket sin innsats i denne saken er den under enhver kritikk. Skal en forhandle fram gode avtaler bør en kjenne sin begrensning, og når ens egen kompetanse ikke strekker til, bør en søke råd hos andre (med kompetanse). Ullensvang …? Tilbake til fortiden. Reserveferje på 70 biler …? Taler for seg selv.

I dette tilfellet lider hele søre Sunnmøre under konsekvensene av dårlig arbeid fra fylket. Når det gjelder Norled? De sier at vi sutrer og at materiellet er godt nok! Ja vel, og det tror vi på, til det motsatte er bevist. Det tok 14 dager.

Hva var det jeg sa?

Til slutt: Mannskapet om bord gjør det beste ut av det med det materiellet de har til rådighet. Skyt ikke pianisten.