Det brå og uventa fallet i oljeprisen vil få større konsekvenser for norsk industri enn finanskrisen i 2009 gjorde. Lavere aktivitetsnivå utfordrer nå en hel maritim næring. Permitteringer og oppsigelser er en realitet for flere av de 110 000 personene som jobber i denne næringen i Norge. Responsen fra politikerne har så langt vært tilnærmet skuldertrekk. «Vi må omstille oss», er svaret.

For maritim næring er ikke omstilling noe nytt. Næringen har vært i kontinuerlig omstilling siden overgangen fra seil til damp. Hele tiden i en knallhard global konkurranse. Situasjonen som vi nå er på vei inn i, er den mest krevende på flere tiår. Det finnes likevel noen tiltak som kan iverksettes for å opprettholde aktivitet og ivareta kompetanse igjennom bølgedalen. Maritimt Forum Nordvest vil derfor utfordre regjeringen ved å fremme åtte forslag til tiltak. Dette er tiltak som kan bremse arbeidsledigheten i næringen, som tar vare på kompetansen og legger grunnlaget for ny utvikling og vekst. Flere av tiltakene er omtalt i Regjeringens nye maritime strategi «Maritime muligheter – blå vekst for grønn fremtid». Nå må Regjeringen vise handlekraft og omsette egne ord til handling før aktiviteten blir lavere og ledigheten større.

Tiltak for å sikre aktivitet

1. Miljøfinansiering. Bygging av nye fraktefartøy og ferger må få like gode finansierings-ordninger som offshore-fartøy. En bedre finansieringsordning vil stimulere til utvikling av norsk miljøteknologi, bygging ved norske verft og finansiering fra andre aktører. Miljøfinans er katalysatoren som forener målsetningene om en effektiv og miljøvennlig skipsflåte, reduserte utslipp ved overføring fra land til sjø, samt innovasjon og eksport av norskutviklet miljøteknologi.

Av over 100 fergestrekninger i landet er det et potensiale for el-drift på mer enn halvparten. Den norske fergeparken er gammel og over de neste årene må det skje en stor utskifting. Regjeringen må bidra økonomisk og stimulere fylkeskommunene til å velge moderne lavutslippsteknologi framfor gammel teknologi. 2. Vrakpantordning. Store deler av norsk frakteflåte (og fergeflåte) er gammel og utdatert. Regjeringen skriver i sin nye maritime strategi at den vil «vurdere innføring av en midlertidig vrakpantordning for norskregistrerte skip for å heve miljøstandarden i flåten.» En vrakpant-ordning sammen med miljøfinansiering og økte avskrivningssatser vil bidra til en fornyelse av flåten og til utslippsreduksjon.3. Økt forskning. Regjeringen må følge opp sine egne intensjoner om å «Stimulere til økt forskning, utvikling og innovasjon for å styrke verdiskapingen og konkurranseevnen i maritim næring» og «videreføre satsingen på maritim forskning og innovasjon i næringslivet, gjennom MAROFF-programmet.» I årets budsjett ble bevilgningene til maritim forskning redusert. Flere av de større maritime bedriftene vil satse på FoU gjennom den bølgedalen næringen nå opplever. Det samme må myndighetene gjøre, også ved å se de havbaserte næringene og fornybar energi i sammenheng. Derfor bør Norge, som Regjeringen skriver i sin maritime strategi, «videreføre og videreutvikle virkemidler som understøtter FoU, pilotering og kommersialisering av løsninger for mer miljøvennlig skipsfart.» Norge kan ta en ledende posisjon i et nytt voksende, globalt, grønt maritimt marked. De store omstillingene som er nødvendig for å nå globale utslippsmål, kan bli et norsk maritimt eksporteventyr.4. Mer gods på kjøl. Regjeringen vil «stimulere til overføring av gods fra veg til sjø, herunder ….vurdere en midlertidig tilskuddsordning for godsoverføring rettet mot bedrifter som velger å benytte sjøtransport fremfor landtransport.» Dette er et tiltak som Maritimt Forum har etterlyst i mange år for å flytte mer varetransport over på kjøl.. Mer transport på kjøl vil stimulere til flåtefornyelse og fremme miljø og trafikksikkerheten på veiene. Potensielt kan 300.000 lastebiler løftes av veiene.5. Nye areal for leting. Det er viktig å ha langsiktighet i petroleumspolitikken, åpne nye areal for leting, ha forutsigbare skatte- og avgiftsregler og samtidig fokusere på å redusere det høye og særnorske kostnadsnivået.

Tiltak for å sikre kompetanse

6. Intern opplæring under permittering. I en overgangsperiode bør NAV tilføres ekstraordinære midler til relevant videreutdanning av permitterte slik at en kan bruke permitteringsperioden til å forbedre de ansattes kompetanse. Både AMO-kurs og bedriftsintern opplæring (BIO) kan være aktuelt. Dette vil være et viktig tiltak for å gjøre ansatte i stand til å bidra i den omstillingen bedriftene nå arbeider med.

7. Endringer i permitteringsregelverket. Permitterte har rett til dagpenger i 30 uker i løpet av en periode på 18 måneder. 18 måneders regelen medfører at permitteringsretten fort blir oppbrukt. Perioden med rett til dagpenger ved permittering må økes – alternativt en kraftig reduksjon av perioden på 18 måneder.8. Konkurransedyktige rammevilkår. Taket for refusjon må fjernes for at vi skal være konkurransedyktige og for at vi skal beholde norske sjøfolk.

Tiltakene må iverksettes snarest

Maritimt Forum vil med sine 8 forslag til tiltak utfordre Regjeringen til å bremse ledigheten i maritim næring. Flere av tiltakene er hentet fra Regjeringens egen maritime strategi.

Verden trenger mat, energi og transport. Havene er en del av løsningen. Skal Norge fortsatt være i front som en havnasjon er vi avhengige av ikke å miste verdifull kompetanse gjennom bølgedalen. Ved å satse på grønn skipsfart, kan Norge bidra til å nå våre klimamål om å kutte utslipp med 40 prosent fram mot 2030. Skal tiltakene bidra til å lose næringen gjennom en krevende periode, må tiltakene vedtas og iverksettes så snart som mulig. Det er nå tiltakene vil ha størst effekt.

Arnfinn Ingjerd

Maritimt Forum Nordvest