Samtidig lanserer MRB et kapitalnettverk bestående så langt av ca. 20 lokale investorer som kan gå direkte inn med kapital i mindre og mellomstore bedrifter.

– Dette er regionale investorer som er veldig ivrige på å gå inn med kapital hvis det er en kjent bransje og en bedrift som har et potensiale. I stedet for å gå inn via fond, kan de her gå direkte inn i bedriftene.

I andre enden har vi en del bedrifter som har behov for ny kompetanse og ny kapital inn. Det kan være i forbindelse med generasjonsskifte, kjøp og salg, eller at de har en vekstplan som vil koste penger og som de trenge kapital til, forteller partner/daglig leder Bjørn Gjerde til Sunnmørsposten.

Blir vekstområde

– Denne koblinga er allerede lansert for en del oppdragsgivere og vi ser at det fungerer veldig godt. Det dekker et udekket behov hos en del bedrifter som kanskje ikke har disse investorene på radaren og som heller ikke er så interessante for kapitalfonda. Dette kommer til å være et vekstområde for oss. MRB er noden i nettverket.

Sætre og Rasmussen blir medeiere

MRB har drevet med bedriftsrådgivning i mange år innenfor næringsliv og industri på Nordvestlandet. Omsetningen i 2017 var på knappe 12 millioner kroner og med sju ansatte. Med en avgang og to nye inn blir de åtte ansatte fra påske.

Sammen med partner Wenche Kjerstad er også Johnny Torp og Sindre Rotevatn inne på eiersiden. Med Ståle Rasmussen og Jan-Inge Sætre har MRB fått to tungvektere med seg i stallen. Målet er at de to også skal inn på eiersiden.

Sætre har vært leder for Stamina Helse Bedriftshelsetjeneste på Sunnmøre siden 2013. Før det var han blant annet fem år i Epax som HR og HMS ansvarlig som er et område han har spesialisert seg på.

Åpen for nye styreverv

Ståle Rasmussen ble i fjor høst enig med styret i Kleven om å gå av som konsernsjef etter at nye eiere gikk inn i selskapet. Han har nesten 30 år bak seg i industrien lokalt.

– 11 år i ulike stillinger i Ørsta Stål (nå Saferoad), 16 år i Kleven. Ca. halvparten av tiden som konsernsjef. Jeg vil tro jeg har lært ett og annet disse årene. Jeg har erfaring fra internasjonal jobbing, relasjonsbygging, salg og kunnskap fra det maritime miljøet.

Foreløpig har jeg ikke noen styreverv som jeg tar med meg inn her. Jeg er nettopp ute av Kleven. Det kan bli spennende å bli koblet på nye bedrifter her. Styreverv kan være et mål, vi får se. Her blir vegen litt til når vi går tror jeg, sier Rasmussen.

Må være til stede internasjonalt

– Du er ikke desillusjonert etter krisa i den maritime klynga?

– Overhodet ikke. Den maritime næringa har gått igjennom en veldig dyp krise, mange sier kanskje den dypeste noen gang, men den kommer til å snu. Det vil være en prosess fram til det. Der er det behov for den type ressurser og kunnskaper som blant annet MRB sitter på.

Den maritime klynga er jo veldig sammensatt. Deler av den går dårlig. Så er det andre deler av den som går svært, svært godt som fiskeri, oppdrett og havbruk. En må ikke la dette bli farga av den ene greina. Alle som jobber med havrom og utvikling ser at dette er en veldig blanda situasjon. Jeg tror definitivt det er viktig å være til stede internasjonalt i alle havromsnæringene.

Ønsker norsk eierskap i Rolls-Royce

– Hva tenker du om Rolls-Royce og framtidig oppkjøp der?

– Rolls-Royce og forgjengerne har vært enormt viktige for utviklinga av den maritime næringa. De har slitt på samme måte som svært mange av bedriftene i forhold til siste offshorekrise. Jeg tror det kreves en veldig stor omstilling. I så måte tror jeg et nytt eierskap kan være riktig.

Rolls-Royce og hele kunnskapsmiljøet der er viktig så jeg håper de klarer å beholde mest mulig av kompetansen.

– Bør Rolls-Royce få norske eiere?

– Klart de burde det. Men nå har også Rolls-Royce som eier dokumentert gjennom veldig mange år at det ikke nødvendigvis er et problem. Personlig hadde jeg ønsket at det skulle være et norsk initiativ.

Tror på vekst

Ståle Rasmussen sier han tror på mange vekstmuligheter innenfor det MRB steller med og viser til at det er et veldig bredt næringsliv på Sunnmøre.

– Når en har lært litt om en næring kan det overføres til en annen næring. Jeg håper at en kan overføre til flere segmenter enn bare det maritime. Reiseliv og turisme er også ei spennende vekstnæring, sier han.

Mulig å kopiere strategi

– Hvis du tenker vekst og utvikling vil metodikken være uavhengig av bransje for å forstå kompleksiteten i det du holder på med, sjøl om det er kjempeviktig å ha bransjekunnskap. Egentlig vil strategiprosesser være uavhengig av bransjer. De er mulige å kopiere, tilføyer Jan-Inge Sætre.

– I forhold til den situasjonen vi står i nå må næringene inn i omstillingsprosesser, de må se nye muligheter, nye marked, ny produktutvikling. En må inn og gjøre strategiske valg for å sikre bærekraft framover. Slike prosesser er en helt avhengig av for å nå langsiktige mål, forklarer Sætre.

Ting skjer når folk møtes på tvers

– Vi ser her kommer nye konstellasjoner, nye koblinger som skjer mellom bedrifter, mellom eierskap, mellom kompetansebedrifter som er avgjørende for å lykkes. Å åpne for disse koblingene er med på å åpne muligheter for strategisk utvikling. Det skjer noe når folk på tvers møtes, påpeker partner i MRB, Wenche Kjerstad.

Når det gjelder Rolls-Royce peker hun på at de har vært den viktigste rekrutteringsfabrikken av kompetanse til regionen de siste 10–20 år.

– Rolls-Royce har vært en magnet og en attraktiv arbeidsplass som igjen har påvirket enormt tilgangen til kompetansen til andre næringer rundt oss. Vi må ikke glemme det. Internasjonal kompetanse er kommet til regionen på grunn av at Rolls-Royce er her, påpeker hun.

Krysser fingrene for Rolls-Royce

– Rolls-Royce var også den forløsende faktor for at Norsk Maritimt Kompetansesenter ble etablert. Den spinnoffen blir også viktig framover, sier Gjerde.

– Det er så mye kompetanse i Rolls-Royce at det må bli videreført i en eller annen fasong. Om det skjer stykkevis og delt eller i en mer helhetlig løsning som blir kombinert med en restrukturering vet vi ikke ennå. Men sannsynligheten for at det blir videre ført til store deler av regionen er stor. Vi krysser fingrene for at det skal bli videre også, sier Gjerde og viser er til at omstilling er nettopp noe av det MRB hjelper bedriftene med.

Viktig med internasjonalisering

–I noen tilfeller må du kanskje omstille litt før du går inn i en vekstprosess. Skal bedrifter lykkes med vekst over tid og bygge vekst og konkurransekraft, så må tilgangen til internasjonalt marked være på plass. Det er derfor vi satser tungt på å bistå bedrifter også i internasjonaliseringsprosesser.

Rasmussen har lang erfaring med å jobbe internasjonalt, påpeker han og snakker videre om å sette sammen forretningen og verdikjeden på en annen måte en før, der oppmyking av forretningsmodellen og verdikjeden og digitalisering kanskje blir en vesentlig del av omstillinga og utvikling mot nye og robuste konkurransebedrifter i framtida.

MRB er endringsagenter

– Den viktigste konsulentrolla for MRB er å være endringsagent. Vekst, omstilling og utvikling krever endring. En bedrift kan ha begrenset endringskapasitet og vi involveres som endringsagenter for å trykke på de rette knappene. Vi kan ikke sjøl bestemme at de skal gjøre sånn og slik.

Men vi må ta agentrollen som synliggjøre fornuften i det å gjøre en endring og sørge for oppslutning og tro på de planene som ligger på bordet, samt sørge for at de blir gjennomført. Vi bistår også ofte i implementeringen. Denne endringsagentrollen er kanskje både den viktigste og mest krevende rolla, sier Bjørn Gjerde.

Saka er henta frå smp.no